Error al procesar el archivo SSI

Serveis col·legials

 

Josep Arimany-Manso
Director del Servei de Responsabilitat Professional Director de l'Àrea de Praxi

Un model de responsabilitat professional capdavanter a Europa

El nostre objectiu és treballar perquè els pacients, els seus familiars i els seus advocats confiïn en el nostre criteri a l'hora de resoldre les seves reclamacions i allunyar els facultatius dels jutjats

El Servei de Responsabilitat Professional del CCMC (SRP), adscrit a l'Àrea de Praxi del CoMB, s'encarrega, des de l'any 1986, de gestionar les reclamacions que s'interposen contra els facultatius assegurats a través de la pòlissa col·lectiva de responsabilitat professional.

La companyia asseguradora de la pòlissa delega a l'SRP la gestió, la tramitació i la defensa de totes les reclamacions, cosa que permet oferir als col·legiats un tracte personal i directe per part de personal altament especialitzat.

Aquest model català de responsabilitat civil professional mèdica és únic i capdavanter a Europa i, amb més de 25.000 assegurats, ha esdevingut un model de cobertura i gestió de la responsabilitat civil sanitària de referència entre el col·lectiu sanitari.

Durant l'any 2016, el nombre de reclamacions presentades ha disminuït un 3 %. Les reclamacions extrajudicials, amb un 60 %, continuen sent el tipus més freqüent de reclamació durant l'any 2016. D'aquestes, només un 20 % s'acaben transformant en una reclamació judicial. Es manté així la tendència iniciada l'any 2008 de disminució dels litigis judicials, sobretot de les denúncies penals, el que és positiu per als facultatius en la mesura que només una condemna en l'àmbit penal pot comportar la inhabilitació professional. Aquest escenari és, un any més, fruit dels esforços fets des de l'SRP per potenciar la gestió extrajudicial. El nostre objectiu és treballar perquè els pacients, els seus familiars i els seus advocats confiïn en el nostre criteri a l'hora de resoldre les seves reclamacions i allunyar els facultatius dels jutjats. Continua essent molt baix, i especialment reduït en els procediments judicials, el percentatge de procediments en què s'estableix que ha existit responsabilitat per part del metge. Durant l'any 2016, el 89 % dels assumptes penals s'han resolt amb arxiu o sentència absolutòria i les condemnes en l'àmbit civil únicament representen un 29 %.

Finalment, cal esmentar que la Unitat de Medicina Legal i Recerca del Servei de Responsabilitat Professional continua la seva tasca d'investigació en seguretat clínica amb l'anàlisi contínua de dades. Igualment, s'ha prosseguit la línia de publicacions en matèries pròpies de la medicina legal, contribuint a la seguretat jurídica en l'actuació dels professionals. Els resultats s'han difós mitjançant comunicacions i activitats docents, a més de publicacions científiques nacionals i internacionals, que el 2016 han superat les 70 publicacions acumulades des de l'any 2006.

Aquest any 2016 s'ha potenciat el programa específic d'aproximació als hospitals i als centres d'atenció primària, que té l' objectiu d'acostar als facultatius l'aprenentatge en matèria de seguretat clínica que es desprèn de la nostra feina.

Unitat d'Atenció Psicològica al Metge

A l'últim, el 2016 hem pogut constatar l'immens patiment que genera en els professionals rebre una reclamació per presumpta responsabilitat. Mitjançant la realització d'una enquesta als nostres facultatius, hem xifrat en més del 80 % el percentatge de professionals que pateixen una reacció emocional significativa derivada del fet de ser objecte d'una reclamació. Aquests resultats han promogut l'activació d'actuacions específiques d'atenció als facultatius que afronten una reclamació, amb acompanyament psicològic, si escau, i amb la posada en marxa de la Unitat d'Atenció Psicològica al Metge com a segona víctima.




Error al procesar el archivo SSI