Lluís Esteve
Tresorer de la Junta de Govern
Magdalena Bundó
Vocal de la Junta de Govern (2014-2018)
Toni Iruela
Vocal de la Junta de Govern (2014-2018)
Les millores necessàries per a l'atenció primària
Cal que el pla de millora de l'atenció primària tingui concreció en el calendari, s'implantin mesures i hi hagi disponibilitat pressupostària.
La Junta de Govern del Col·legi de Metges de Barcelona considera que la situació a l'atenció primària es troba en un punt crític i el senyal més evident n'és el desgast i el malestar que expressen els professionals que hi treballen. Per això, el Col·legi va impulsar a principis de maig de l'any 2017 un treball en el qual van participar més de cent cinquanta metges i metgesses que es va concretar en un Document de Posició.
L'atenció primària de Catalunya és una peça clau del sistema sanitari públic i un element fonamental per a la cohesió social, però, malgrat tot, es troba des de fa anys en una situació de desafecció, agreujada per la manca d'un pressupost adequat, la reducció d'inversions i de les retribucions dels professionals i també per la manca d'un projecte que motivi i il·lusioni els professionals.
És una bona notícia l'aposta que el Departament de Salut fa amb l'Estratègia Nacional d'Atenció Primària i Salut Comunitària (ENAPISC), perquè és una oportunitat de canvi. Cal, però, fer-la tangible: que tingui concreció en el calendari, en la implantació de mesures, i que hi hagi disponibilitat pressupostària.
Qualsevol pla o estratègia de millora de l'atenció primària ha de partir d'unes condicions generals necessàries:
• Increment significatiu i finalista de l'assignació pressupostària per a l'atenció primària (tendir a les recomanacions internacionals que situen la despesa adequada en atenció primària en almenys un 20 % de la despesa sanitària).
• Plans d'estabilització del personal i polítiques de contractació que posin fi a la precarietat laboral.
• Promoció i suport dels lideratges professionals als càrrecs de responsabilitat.
• Canvis organitzatius: estructures de gestió més flexibles, participatives i descentralitzades que permetin més llibertat de decisió als professionals, la capacitat real de compra, la gestió de les llistes d'espera, etc.
• Aposta per l'autonomia, la participació i la implicació en la gestió dels professionals.
El repte és gran, però l'objectiu és necessari, i per això ens cal seguir empenyent en la direcció del canvi i la millora sense defallir. La nostra implicació és clau.
Podeu consultar el Document de Posició complet sobre "La situació de l'atenció primària i propostes de millora".
Trobada de professionals d'atenció primària el 18 de maig de 2017.