COMPTES COL·LEGIALS Un pressupost enfocat a donar resposta a les necessitats sorgides de la crisi de la pandèmia any 2020 ha estat un any molt dur i complicat. En primer lloc, voldria dedicar un record per als com-panys, també per a tots el professi-onals sanitaris, que han patit direc-tament la pandèmia, i per als seus familiars, deixant constància del nostre agraïment i reconeixement pel seu compromís, solidari-tat i honestedat al servei de les persones en la lluita contra el virus. Lluís EsteveTresorer del CoMB SEGUIR LLEGINT SEGUIR LLEGINT El 2020, ha estat un any insòlit i singular des del vessant professional i humà, així com ho ha estat en relació amb l’activitat desenvolupada pel Col·legi, que es veurà reflectida en la liqui-dació del pressupost 2020. Mesures econòmiques extraordinaries En consideració a les especials i excepcionals circumstàncies viscudes, el Col·legi va endegar un seguit d’iniciatives per acompanyar i donar resposta a les necessitats dels col·legiats. Entre d’altres, cal destacar els dispositius de servei i suport a les necessitats dels col·legiats, com són el servei d’assessorament professional, el servei juridicolaboral especialitzat i el servei de suport emocional. A més, s’han implementat tot un seguit de mesures de caire econòmic, com la reducció extraordinària del 100 % de les quotes col·legials per cessament total o temporal de l’exercici professional o per la dis-minució significativa de la facturació per l’ac-tivitat professional. S’ha dut a terme una cam-panya de donacions per fer front a la manca de material sanitari i de protecció individual que va provocar la primera onada de la pan-dèmia de la COVID-19, amb l’objectiu de pro-veir de material de protecció els professionals sanitaris, adquirir tests de diagnòstic i equipa-ments mèdics. La campanya es va desenvolu-par entre els mesos de març a juliol de 2020 i va aconseguir distribuir material per un valor de 2,6 milions d’euros a més d’un miler de cen-tres sanitaris i socials. La situació viscuda va comportar inicialment, com no podia ser d’una altra manera, l’aturada de l’activitat presencial a la seu col·legial i a les seves delegacions. També l’ajornament d’acti-vitats relacionades amb l’exercici professional, les iniciatives formatives, informatives, de di-vulgació i d’orientació professional al final del MIR i al metge jove, els seminaris de prepara-ció per a la jubilació, etc. D’una manera molt àgil gràcies als recursos tecnològics dels quals s’ha dotat el Col·legi, es van poder recuperar i reprendre moltes activitats progressivament en format virtual i, posteriorment, semipresen-cial, com, per exemple, els fòrums d’emprene-doria, d’orientació professional al final del MIR i al metge jove, entre molts d’altres. La pandèmia de la COVID-19 ha fet palesa la vulnerabilitat de la nostra societat i de perso-nes i col·lectius motiu pel qual, malgrat les ad-versitats viscudes, el Col·legi ha mantingut i, en alguns casos, reforçat les següents iniciatives: Ajuts específics del Programa de Protecció Social (PPS) per a situacions de dependència derivades de la COVID-19. Abordatge dels problemes de salut dels metges a través del programa PAIMM, que as-sisteix els metges amb malaltia mental o ad-diccions i de l’exercici professional saludable, etc. La promoció del benestar i la qualitat de vida dels metges i llurs famílies a través del PPS, amb una àmplia cartera de prestacions d’atenció social i a la dependència i de concili-ació de la vida professional i personal. Activitats formatives. Ajuts per a vídues/vidus, orfes i defunció. Bonificacions i Exempció de la Quota Col·legial als metges joves, metges en situació de precarietat laboral, als expatriats en activitats de cooperació, per maternitat/paternitat, en si-tuació d’incapacitat temporal de durada supe-rior a 90 dies, en atur, jubilats i honorífics. És imprescindible recordar que totes aques-tes iniciatives de la Junta de Govern s’aborden gràcies a la solidaritat de tots el col·legiats. En aquest exercici, s’ha dotat el 50 % restant de la provisió per cobrir la multa que l’Autoritat Ca-talana de la Competència (ACCO) va imposar per import de 850.000 € al Col·legi per la publi-cació al web col·legial —a l’espai d’asseguran-ça lliure— del llistat d’honoraris professionals orientatius per al sector d’assegurança lliure. El CoMB considera fora de tota lògica i propor-ció aquesta multa per una actuació que entén emmarcada en la llibertat d’opinió i expressió i en la defensa dels metges de l’abús i la precari-etat. En conseqüència, el Col·legi ha recorregut aquesta multa davant el Tribunal del Conten-ciós Administratiu i, atenent a un criteri de pru-dència comptable, en la liquidació del pressu-post 2019 ja es va dotar una provisió de l’import del 50 % de la multa reconeguda judicialment, mentre que en l’exercici del 2020 s’ha dotat el romanent restant. En resum, la liquidació del pressupost s’ha exe-cutat condicionada per la situació extraordinà-ria viscuda durant l’any 2020 per la COVID-19. Ha cercat conciliar els efectes i necessitats deri-vats d’aquests fets extraordinaris amb els com-promisos assumits per la Junta de Govern, en relació amb la voluntat de protegir els col·legi-ats més vulnerables o amb dificultats econò-miques —per malaltia o precarietat—, gràcies a la solidaritat i la sensibilitat dels seus com-panys. Tot això, amb el llast de la provisió de la multa de l’ACCO que considerem injusta i des-proporcionada, ja que l’objectiu del CoMB ha estat defensar, amb llibertat d’opinió i expres-sió, els interessos dels metges col·legiats.