Al costat dels professionals Marc SolerDirector general corporatiu Les conseqüències de la pandèmia han impactat de manera especialment intensa en els metges i les metgesses. Per fer front a les necessitats sorgides, el CoMB ha destinat tots els recursos possibles, ha posat en marxa accions específiques i ha reforçat tots els serveis col·legials per tal de mantenir-se al costatdels professionals en la lluita contra la COVID-19 iels seus efectes. Cal destacar que una de les principals preocupacions del Col·legi ha estat garantir l’atenció de qualitat i prioritzar la seguretat dels col·legiats, treballadors i col·laboradors. Amb aquest objectiu, es van dissenyar unes mesures i normes preventives d’acord amb el Consell de Relacions Laborals de Catalunya i amb la participació dels responsables del Col·legi i dels comitès de Salut Laboral i dels representants dels treballadors. Amb el suport del servei de recursos humans, màrqueting, serveis generals i Informàtica del Col·legi, s’ha potenciat l’atenció en línia i el teletreball i, pel que fa a l’atenció presencial indispensable, s’han facilitat equips de protecció i s’han intensificat les tasques d’higiene i neteja. També s’han establert circuits per moure’s dins de l’edifici col·legial i per les diferents delegacions. Cal dir que les mesures preses han estat molt ben seguides, tant pels usuaris com pels treballadors del Col·legi. A les pàgines d’aquest Informe Anual detallem, en un apartat especial, totes les accions que ha portat a terme el CoMB per donar suport als metges i les metgesses durant la pandèmia, així com les principals mesures i ajuts que s’han habilitat per mitigar el seu impacte (pàg. 30 a 46): la reducció de quotes col·legials, la gestió dels voluntaris en moments crítics amb la cobertura de l’assegurança de Responsabilitat Civil Professional sense cost, la potenciació dels carnets digitals amb certificats digitals per recepta electrònica, les noves col·legiacions exprés, la borsa de treball de suport COVID-19, el servei jurídic-laboral especialitzat, els nous ajuts del Programa de Protecció Social (PPS) i les accions dutes a terme per la Fundació i la Clínica Galatea per limitar l’impacte de la COVID-19 en la salut dels professionals. Una altra de les preocupacions que ha centrat l’acció del Col·legi ha estat posar en marxa i a l’abast tota una sèrie de serveis i ajuts per donar suport als professionals de la medicina privada, els quals van veure paralitzada la seva activitat en la primera fase de la pandèmia. El Col·legi ha fet un esforç important per mantenir l’activitat ordinària, tot garantint la qualitat i l’excel·lència del servei i atenció als col·legiats. El Servei de Responsabilitat Professional (SRP) ha mantingut la tendència a la disminució de les reclamacions judicials, amb un 31 % menys que el 2019. Així mateix, la Càtedra de Responsabilitat Professional Mèdica ha creat una línia d’investigació pròpia en aquest àmbit. Tant la Fundació Galatea com el Programa d’Atenció Integral al Metge Malalt (PAIMM) i el Programa de Protecció Social (PPS) han ampliat serveis i prestacions i, alhora, han potenciat les intervencions telemàtiques, les línies de recerca i les accions formatives i de prevenció i suport a professionals amb COVID persistent. Fem menció especial de la Unitat d’Atenció al Col·legiat (UAC), la Unitat de Participació, l’Assessoria Jurídica i el Servei d’Ocupació, que, en el primer embat de la pandèmia, van cobrir totes les urgències sorgides en aquells moments tan delicats. Els equips mai van deixar d’atendre presencialment, quan va ser necessari, les necessitats dels col·legiats i, en el cas de la Unitat de Participació, va coordinar, amb gran eficàcia, la campanya de donacions #ElCoMBActua promoguda per la Junta de Govern , a través de la qual es van recollir 2,6 milions d’euros procedents de 1.362 donants, els quals es van destinar a material distribuït a un miler de centres i entitats. També cal destacar aquest any el primer curs acadèmic de l’Institut de Formació Mèdica i Lideratge (IFMiL) que, malgrat la greu situació de pandèmia, ha consolidat el seu projecte formatiu incorporant noves metodologies, tècniques i recursos d’aprenentatge. Gràcies al seu sòlid projecte de formacions virtuals ha pogut mantenir l’oferta formativa fins al punt que s’ha multiplicat per tres el nombre d’alumnes. És des de la preparació i competència professional dels treballadors del Col·legi que hem pogut donar resposta a les necessitats dels metges i metgesses i fer possible les iniciatives de la Junta de Govern i de les Juntes Comarcals. Si el 2020 ha estat l’any de la pandèmia, esperem que el 2021 es consolidi com l’any de la vacunació i de la recuperació. Hem de donar les gràcies als metges i metgesses i als professionals del CoMB, ja que, gràcies a la seva participació activa, el Col·legi ha pogut enfortir la institució i els serveis col·legials.