CONTROL DE L’EXERCICI El control de l’exercici professional garanteix la protecció de la salut dels ciutadans arantir que l’exercici professional s’adeqüi a la normativa, la deontolo-gia i les bones pràctiques és una de les funcions més importants que té el Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) per protegir la salut dels ciutadans. La Junta de Govern articula el control de l’exerci-ci de la professió, ja sigui per denúncia rebuda per un usuari o company, per petició raonada d’un altre òrgan, o d’ofici. Gustavo TolchinskySecretaridel CoMB SEGUIR LLEGINT SEGUIR LLEGINT El procediment de mesures de control preven-tiu de l’exercici, que pot iniciar-se arran d’un expedient d’informació reservada o, directa-ment, per part de la Junta de Govern, té per objectiu garantir l’adequada pràctica mèdica, en aquells supòsits en què hi hagi indicis de manca de la necessària capacitat plena o com-petència per al desenvolupament normal de l’exercici professional. En exercici de les competències que el Col·legi té atribuïdes en l’àmbit disciplinari i de control de l’exercicai de la professió, durant l’any 2020, s’han tramitat un total de 296 expedients, 152 dels quals es van iniciar el 2020. S’han acordat 209 resolucions, 145 de les quals han suposat l’arxiu de l’expedient perquè no quedava acreditada la comissió de la infracció. En 16 d’aquestes, s’ha resolt també l’arxiu amb recomanacions al professional. D’altra banda, s’han incoat 7 expedients disciplinaris. La Junta de Govern també ha acordat mesures de control preventiu de l’exercici. En 44 casos s‘han acordat mesures terapèutiques i de tute-la (contracte terapèutic), en 5 s’ha requerit als professionals que s’abstinguin d’exercir tem-poralment, en 3 ha calgut demanar un dicta-men per valorar la competència i la capacitat per a l’exercici i, per últim, 5 dels casos s’han ar-xivat per bona evolució. Del total d’expedients tramitats, es pot desta-car que el 40 % estan relacionats amb la insa-tisfacció del pacient amb una intervenció qui-rúrgica, tractament instaurat, seguiment assis-tencial o exploració realitzada. Destaca també com a motiu de queixa per part dels pacients, amb pràcticament un 22 % dels casos, el trac-te rebut per part del professional, seguit de les queixes relacionades amb els informes perici-als (14 %), que, en la seva majoria, es refereixen a informes emesos en situacions de conflicte fa-miliar i per al seu ús en procediments judicials de divorci. En aquest percentatge, s’hi inclouen també les qüestions relacionades amb l’emissió d’informe pericial per part del metge assisten-cial, fet que es troba prohibit en atenció al que disposa el nostre Codi de Deontologia a la seva norma 20. Amb una proporció més baixa (5 %), però que resulta significativa, trobem les queixes de pa-cients que manifesten haver rebut una infor-mació insuficient en el seu procés assistenci-al. Un altre 5 % correspon a les reclamacions relacionades amb sol·licituds de documenta-ció clínica que no han estat ateses pel profes-sional o pel centre, malgrat el reconegut dret d’accés del pacient a què li sigui facilitada cò-pia de la seva història clínica, tot respectant el dret del metge a fer reserva de les seves ano-tacions subjectives i el dret de tercers a la con-fidencialitat de les dades que hi constin sobre ells. Aquest ha estat un any especial, marcat per les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19, que va influir, sobretot en l’anome-nada primera fase, en el funcionament normal de la tramitació dels expedients, la qual es va veure suspesa pel Reial Decret de l’Estat d’Alar-ma. No obstant això, l’excepcionalitat no va im-pedir que es tramitessin totes aquelles qüesti-ons considerades urgents. Pel que fa a l’impac-te en els motius de reclamació, val a dir, que de les 152 queixes que s’han rebut aquest any, no-més 24 estan relacionades amb situacions ge-nerades per la COVID-19. Finalment, aquest any han estat denunciats pel CoMB dos casos d’intrusisme professional que s’estan tramitant judicialment.