Informació, consentiment i consulta virtual durant la pandèmia Punts clau des del punt de vista deontològic Priorització de recursos escassos Servei de suport clínic per a la presa de decisions critiques Dignificar l’atenció a les persones grans fràgils i en final de vida en l’entorn residencial Punts clau des del punt de vista deontològic El mateix mes de març, la Comissió de Deontologia del CCMC va fer públic un primer document en el qual feia una sèrie de consideracions deontològiques en el context de l’inici de la pandèmia. Al document es van indicar una sèrie de punts clau: Atenció a la cura dels professionals de la salut, com a principals garants de l’atenció mèdica directa. Atenció adequada i protecció dels pacients atesos. Preparació i expertesa. Racionalització de recursos. Priorització a teràpia intensiva. Comunicació. Al document s’incidia que en moments tan excepcionals calia basar les respostes en la prudència, en el respecte i en els coneixements i protocols existents, i garantir al màxim la seguretat de professionals i pacients, seguint els principis i normes de la bona praxi, ètica i deontològica. La presidenta de la Comissió de Deontologia del CCMC, Montserrat Esquerda, va explicar en un vídeo els principals punts del document. Informació, consentiment i consulta virtual durant la pandèmia La Comissió de Deontologia del CCMC també va incidir en un document, d’abril de 2020, en la situació d’aïllament de pacients diagnosticats amb COVID-19, la necessitat d’atendre consultes virtuals, telefòniques o de fer altres tipus de teleassistència, la manera com es vehicula la informació i com s’obté el consentiment informat. En aquest sentit, el document va recollir recomanacions en aspectes concrets com ara la informació telefònica en l’àmbit hospitalari, centres sociosanitaris o residències; la comunicació de males notícies, situacions de mal pronòstic o comunicació d’una defunció; el consentiment informat en supòsits de pacients no competents; la consulta virtual i telemedicina; el seguiment telefònic per part d’un metge que no és l’habitual del pacient, etc. Montserrat Esquerda va resumir en un vídeo les claus d’aquest document Priorització de recursos escassos Servei de suport clínic per a la presade decisions critiques Un dels principals reptes que va plantejar la pandèmia va ser la priorització de recursos escassos i sobre aquest aspecte Montserrat Esquerda va exposar en un vídeo diverses consideracions. Cal valorar qui es pot beneficiar més de cada recurs. També és fonamental tenir en compte que cada persona mereix una avaluació individual per saber si és adequat per a ella un determinat tractament. La decisió l’han de prendre els professionals i, si és possible, els equips. També és molt important, en aquestes circumstancies més que mai, donar informació a les persones i una bona comunicació. Tenint en compte els dubtes plantejats per alguns metges davant la presa de decisions crítiques en centres sanitaris i residències, el CoMB va posar en marxa un servei d’assessorament (serveidesuportclinic@comb.cat) en el qual un grup d’experts sènior de diferents especialitats va intentar donar resposta i suport a les preguntes plantejades. Dignificar l’atenció a les personesgrans fràgils i en final de vida enl’entorn residencial La pandèmia de COVID-19 va impactar especialment en les persones més fràgils i vulnerables i en contextos com els àmbits residencial i sociosanitari. En aquesta situació de més risc de complicacions, era lògic que es fes una restricció de visites i de contacte amb l’entorn, la qual cosa va causar la separació de les persones malaltes dels seus familiars. Aquest és un moment complicat i incert en què, malgrat l’elevada sobrecàrrega que assumeixen els professionals i les institucions, hi ha també una gran implicació i solidaritat, i en el qual cal vetllar pels drets de les persones més vulnerables, tot garantint el procés assistencial, molt especialment en les situacions de final de vida. El document va plantejar als professionals una sèrie de recomanacions per fer front a aquestes situacions i per garantir la bona coordinació entre tots, per una banda, dins dels mateixos equips de professionals i, per l’altra, amb les persones ateses i les seves famílies.