Josep Abancó i Sors neix a Moià el 19 de maig de 1952. Cursa l’ensenyament primari a Moià i el secundari a Alcalá d’Henares. Posteriorment estudia Medicina a la Universitat de Barcelona (Hospital Clínic) i es llicencia l’any 1976. Tot seguit es forma com especialista en Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia (COT) a l’Hospital Mútua de Terrassa i obté el títol corresponent el 12 de març de 1980.
Exerceix com a adjunt i cap clínic de Traumatologia al Centre Hospitalari i Cardiològic de Manresa. A la Unitat Espinal de l’Hospital Vall d’Hebron es forma en aquest camp sota la direcció del doctor Carlos Villanueva Leal. A Manresa esdevé un pioner dels tractaments quirúrgics del raquis. Al servei de COT de la Fundació Althaia és cap clínic de Unitat de Columna, on desenvolupa una gran activitat assistencial i de formació, i el 2008 crea i dirigeix les Reunions de Columna, anuals, a les què assisteixen especialistes d’arreu del país, que el reconeixen com un dels seus referents. Doctor en Medicina el 1999. És un dels primers membres de la Societat Española de Columna Vertebral. Dedicat a l’assistència pública, també en fa una part de privada fins als 70 anys a la Clínica Sant Josep de Manresa.
Resident a Navarcles, dedica la seva vida a la família –esposa i dos fills–, a la medicina, a l’esport, a la cultura i a iniciatives de repercussió social. Mor el 12 de febrer de 2025.